Kötelező munkavédelmi dokumentumok
Tapasztalataink szerint sok cégvezető nincs pontosan tisztában a munkavédelem és a tűzvédelem kapcsán kötelező feladataival, illetve azzal, hogy munkáltatóként milyen munkavédelmi dokumentumokkal kell rendelkeznie.
A munkáltatóknak az alábbi dokumentumokkal kell rendelkezniük (papír alapon) a munkavédelemről szóló jogszabályok értelmében:
- egyéni védőeszköz juttatási rend: az egyes feladatok, résztevékenységek kapcsán pontosan milyen egyéni védőeszközt kell alkalmaznia a munkavállalónak, illetve, ezt hogyan érheti el;
- munkavédelmi oktatási tematika: a munkavédelmi oktatás elvégzése során használt oktatási anyag;
- munkahelyi kockázatértékelés, ezt a dokumentumot 3 évente újra el kell készíteni, tartalmazza a munkahelyen fellelhető összes kockázat felsorolását, azok elemzését, és bemutatja a megelőzés és a kockázatcsökkentés módszereit;
- foglalkozás-egészségügyi orvosi vizsgálatok rendje: amely tartalmazza az orvosi vizsgálatokkal kapcsolatos részleteket és teendőket;
A felsorolt dokumentumok elkészítése munkavédelmi szaktevékenység, és ennek értelmeben ezeket csak közép- vagy felsőfokú munkavédelmi végzettséggel rendelkező szakember készítheti el.
Kötelező tűzvédelmi dokumentumok
A tűzvédelemről szóló jogszabályok kimondják, hogy a munkáltatónak rendelkeznie kell:
- tűzvédelmi szabályzattal, amennyiben a dolgozók létszáma eléri az öt főt;
- a dolgozókat évente egyszer tűzvédelmi oktatásban kell részesíteni, erről rendelkezni kell a megfelelő igazolással.
A kapcsolódó tűzvédelmi oktatási anyagot és a tűzvédelmi szabályzatot kizárólag közép- vagy felsőfokú tűzvédelmi végzettséggel rendelkező szakember készítheti el.
Mindez azt jelenti, hogy nem elégséges megoldás letölteni valahonnan egy mintát, a hatóság előtt ugyanis tudni kell igazolni, hogy az előírt dokumentumokat egy megfelelő szakképesítéssel rendelkező szakember készített el.
Kötelező a dokumentumok elkészítése, sőt azok naprakész állapotban tartása. Utóbbi szintén sok feladatot jelent, hiszen nemcsak a jogszabályváltozások miatt szükséges olykor módosítani a dokumentumokat, a munkakörülmények megváltozása, a létszám változása esetén is szükséges a frissítés! A hatóság az ellenőrzés alkalmával a munkahely aktuális állapotához képest fogja értékelni a dokumentumok meglétét és a folyamatok megfelelőségét.
Az Igniplus cégcsoport pontosan azzal foglalkozik, hogy a felsorolt feladatok elvégzésében (és természetesen még számos más területen) segítse ügyfeleit a jogszabályi elvárásoknak megfelelő minőségű dokumentáció elkészítésében, illetve a rendszeresen felmerülő feladatok elvégzésében.